5 trends voor online marketing in 2020
Waarschijnlijk is deze lijst alweer achterhaald op het ogenblik dat deze gepubliceerd wordt gezien de snelle ontwikkelingen in Online Marketing. Misschien is dit een beetje overdreven maar door alle technologische mogelijk- en toegankelijkheden gaat het allemaal wel echt heel erg snel! Ik heb research gedaan naar waar nu het meeste over geschreven wordt en wat in 2020 de kansen en trends zijn op het gebied van Online Marketing. Met het doel van hoe mijn doelgroep een betere digitale interactie krijgt met mijn bedrijf.
1. Meer marketing met Local influencers
We kennen influencers eigenlijk alleen maar als grote internet beroemdheden met heel veel volgers. Echter, bedrijven maken juist steeds vaker de keuze om kleine en lokale personen te benaderen met een veel kleiner bereik. Voordeel is dat ze betaalbaarder zijn en veel meer betrokken volgers hebben. Hierdoor is het rendement hoger. Dit noemen we gepersonaliseerde influencer marketing. Uit veel onderzoeken blijkt dat 92% van de mensen een voorkeur hebben voor gepersonaliseerde (influencer) content boven massa bedrijfs communicatie.
2. Opkomende tech trends
Zoals ik al besprak in de introductie is technologie enorm belangrijk voor Online Marketing. Daarom kunnen de onderstaande technologieën in 2020 een groot verschil gaan maken.
- 5G-technologie: door dit zal het gebruik van mobiel wereldwijd heel erg toenemen.
- Artificial Intelligence: dit zal de content van digitale video enorm doen veranderen.
- Voice search: dit zal in steeds meer huishoudens geïntegreerd worden, denk aan Alexa, Siri en Google Home. Het communiceren met deze apparaten zal alleen maar beter gaan.
- Connected TV’s en over-the-top media (OTT): de ontwikkeling hiervan biedt marketeers de kans om gesponsorde video’s in te boeken bij de gangbare platformen en door te meten in digitale journey’s
3. Contentmarketing die interactief is
Van alle kopers spreekt 91% de voorkeur uit voor interactieve content boven statische content. Hierdoor zal in 2020 contentmarketing verschuiven naar interactieve content. Shoppable posts, AR/VR, 360-graden video’s, quizzen en polls zijn enkele goede voorbeelden van interactieve content.
4. Volstaat het bekende See-Think-Do-Care-model van Google nog wel in 2020?
Ik eindigde in trend 2 met de term “digitale journey”. Maar aangezien het digitale landschap verandert denk ik dat deze in 2020 zeker anders gedefinieerd moet gaan worden. Hoe dan exact? Customer-centric marketing door middel van micromomenten. Dit houdt in dat we (over het algemeen) onze mobiel raadplegen voor een specifieke actie. Bijvoorbeeld “waar ga ik vanavond uit eten?”, “wat ga ik vanavond eten?”, “welke pantoffels ga ik kopen?” en “hoe is de beste route naar…?”. Deze aanpak vraagt om relevantie; een advertentie op de juiste plek, tijd en doelgroep. Dit wordt omschreven door Google als “be here, be useful, be quick”. Dit houdt in dat marketeers het STDC-model moeten loslaten om in te kunnen spelen op de micromomenten van consumenten. Consumenten gedragen zich steeds onvoorspelbaarder. Hierdoor volstaat een lineaire aanpak volgens het STDC-model minder. Consumenten zullen producten en diensten bekijken, erover nadenken, erover praten, erover leren, ernaar kijken en kopen in de digitale journey van 2020. Dit alles in micromomenten die niet langer dan enkele secondes per actie zullen duren.
5. Visual search
Visual search zal zich, naast tekst en spraak, in 2020 verder door ontwikkelen. Gebruikers krijgen een totaal nieuwe zoekervaring aangeboden. Je kan zoekopdrachten uitvoeren door het uploaden van een afbeelding of via het maken van een foto. Pinterest bracht al eerder Lens uit waarmee je met de camera van je mobiel kan zoeken op Pinterest. Daarnaast kwam Google met hun Google Lens. Deze visuele zoekmachine herkent objecten bij het gebruik van een mobiele camera. Een tijdje geleden heb ik bijvoorbeeld een blik verf gekocht, maar weet niet meer van welke winkel. Door middel van Google Lens kan ik gemakkelijk een nieuw blik verf bestellen binnen een micromoment.
2020 zal bewijzen hoever bovenstaande trends toegepast gaan worden door marketeers en consumenten. Ik denk zelf dat het 5 trends met een lage drempel zijn die voor iedereen toegankelijk zijn. En zoals met alles, het gaat erom hoe ze worden uitgewerkt en toegepast.