Het ontwikkelen van een contentstrategie
Om je doelgroep te bereiken als ondernemer zijnde heb je content nodig. Je kan bijvoorbeeld denken aan social media kanalen, apps, websites en nieuwsbrieven. Deze bevatte veel tekst, afbeeldingen en video’s. Alleen, hoe zit het nu exact met al die content? Heb je er een strategie voor, een zogenaamde contentstrategie? Of schiet je allemaal digitale losse flodders de wereld in, in de hoop dat je iemand raakt? Een contentstrategie is met name belangrijk als je actief al je kanalen inzet en content deelt. Wat blijkt? Veel ondernemers en bedrijven vullen die met content, echter zonder dat er een strategie achter zit. Ik vind dat een gemiste kans. Daarom zet ik een paar punten voor je op een rij, zodat jij of jouw bedrijf daarmee gericht aan de slag kan.
Wat, waarom, hoe en waar:
- Wat is een contentstrategie?
- Waarom is een strategie nodig?
- Hoe kun je voor jouw situatie een strategie opstellen?
Wat is een contentstrategie nou precies?
Contentstrategie is een plan waarin je jouw strategische keuzes omtrent content vastlegt. Het zou onderdeel kunnen uitmaken van je marketingplan. Omdat je de strategie op papier zet creëer je overzicht, inzicht en controle. Op deze manier is het duidelijk wie de content verzorgt, wie deze publiceert, via welk medium of kanaal het gedeeld wordt en met welk doel dit wordt gedaan. Verder geef je invulling aan richtlijnen zodat het voor iedereen duidelijk is. Zo weten je collega’s en jij wat jullie content marketing gaat inhouden en heb je dit onderbouwd vanuit je strategie. Alles draait om structuur, regelmaat, discipline, consequent zijn en keuzes. Vervolgens kun je gericht meten, analyseren en bijsturen.
Waarom heb je een strategie nodig?
Simpel, een contentstrategie geeft je houvast. Zeker als je verder bent in de tijd. Bij de start wordt vaak actief ingezet, alleen na verloop van tijd verwatert het regelmatig als je het niet hebt vastgelegd.
Stukjes content
Als je een contentstrategie wil inzetten ontwikkel je eerst een content kalender of planning. Bij het opstellen van deze content kalender doe je onderzoeken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Vaak zijn het vanzelfsprekendheden voor jou en je organisatie. Echter, dit is niet zo voor je doelgroep(en). Het is belangrijk dat jij en je organisatie inzichtelijk moeten krijgen wat mensen willen lezen, horen en of zien. Wat zijn de problemen waar ze tegenaan lopen? Wat willen ze oplossen? Welke informatie zoeken ze? Hoe en vooral waar zoekt men naar antwoorden? Door te kijken naar al deze vragen krijgen jij en je bedrijf een goed beeld. Je creëert betrokkenheid, beleving en de juiste emotie afgestemd op jouw doel(en) met het maken van goede content, dat waarde heeft voor jouw doelgroep. Dit kan onder andere door landingspagina’s, blog artikelen, video’s, infographics etc. Allemaal afgestemd op het toevoegen van waarde voor jouw doelgroep. Hopelijk gaat je doelgroep anderen attenderen op jouw content, gaat deze delen, gaat reageren, beveelt je aan bij anderen en neemt je diensten af of koopt je producten.
Welke kanalen doe je inzetten?
Omdat je een contentstrategie hebt opgesteld weet je ook welke kanalen je gaat inzetten. En nog belangrijker, hoe je ze gaat inzetten en hoe je voor afstemming zorgt tussen kanalen voor een zo goed mogelijk resultaat. Alles is gericht op de door jou vooraf opgestelde doelen.
Mooi hoor allemaal, maar wat kost het?
Dat ligt aan je eigen aanpak. Doe je er zelf tijd in stoppen dan is het je eigen tijd. Besteed je het uit dan zullen er kosten aan verbonden zitten. Belangrijker is echter wat een goede contentstrategie jou en je organisatie kan opleveren! Je bent namelijk niet meer met losse flodders aan het schieten. Je zet het creëren van content heel doelgroep gericht in, zodat dit leidt tot een vooraf bepaald doel. Het is meetbaar en je kunt het daardoor ook gericht bijsturen.
Hoe stel je voor jouw situatie een contentstrategie op?
Om je goed te kunnen helpen leg ik je in stappen uit hoe je zelf aan de slag kunt met een contentstrategie.
1: Bepaal het doel en de boodschap
Leg voor jezelf duidelijk je contentcreatie-doelen vast. Denk daarbij aan:
- Beter en breder gevonden worden
- Bestaande klanten binden en boeien
- Nieuwe klanten vinden
- Breed informeren, delen van kennis
- Autoriteit opbouwen
- Etc. Etc.
Als we kijken naar goede content dan bevat deze de kernboodschap van jou of je organisatie. Minimaal 3 onderdelen zijn daarbij van belang:
Relevantie: welk probleem los je op of welke vraag beantwoord je?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt: wat beloof je aan je klant?
Vertrouwen of bewijs: hoe laat je zien dat je het probleem oplost?
2: Vertalen van de boodschap naar begrijpbare taal voor je doelgroep(en)
Stem af op je doelgroep en werk je boodschap uit. Hou voor ogen wat de overkoepelende boodschap is die je wilt uitdragen. Zorg ervoor dat je content gedeeld kan worden en dat deze helemaal of gedeeltelijk door iemand anders gepubliceerd kan worden. Sta stil bij het feit dat je content voor meerdere kanalen geschikt is. Bedenk dat content bijdraagt aan beter en breder gevonden worden.
3: Bepaal welke kanalen bij jou en je doelgroep(en) passen
Denk goed na over welke kanalen bij jou of je organisatie passen en waar jij je content wilt verspreiden. De gekozen kanalen zijn uiteindelijk van grote invloed voor het type content dat je gaat creëren. Een blogartikel gebruik je om te informeren en kennis te delen. Een landingspagina op je website mag juist heel erg commercieel en conversie gericht zijn. Je kan denken aan deze kanalen:
- Social media (Facebook, LinkedIn, Youtube, Pinterest, Twitter, Instagram, etc.)
- Website (je corporate website, product websites, partner websites etc.)
- Blogs (in je eigen websites, op andere blog/nieuws-platforms, etc.)
- Nieuwsbrieven
- Forums
- Discussie groepen
- Televisie en radio
- Kranten, tijdschriften of andere off-line kanalen
Zelf richten wij ons op online kanalen die we zelf beheren. Daarmee behouden we ook de regie en kunnen we ingrijpen indien nodig! Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.
4: Ontwikkel boodschappen voor ieder kanaal
Zorg ervoor dat de content creatie afgestemd is op de ingezette kanalen. Blijf daarbij dicht bij jezelf. Meet de kanalen en weet dat bepaalde content wel werkt op het ene kanaal en juist niet op het andere. Durf te experimenteren. Luister goed naar je bestaande klanten, zij geven je veel inzicht, het enige wat jij hoeft te doen is ernaar te vragen. Zorg voor verschillende boodschappen via verschillende kanalen. Voorkom dat mensen overal hetzelfde tegenkomen en spam gevoelens krijgen. Een goed opgezette contentstrategie zorgt ervoor dat kanalen elkaar onderling kunnen versterken in het uitzenden van jouw overall boodschap.
5: Meet je doelstellingen
Je hebt je doelen vooraf bepaald, zorg ervoor dat je dit meet. Zonder te meten ben je als een schip zonder kompas. Je vaart en stuurt bij op gevoel zonder zicht op de koers die je zou moeten volgen tot je bestemming. Door te meten kun je bijstellen en aanscherpen. Meten = weten!